Pytania Polaków do Czechów na temat wiary

To od nich przyjęliśmy chrzest i to zdeterminowało jak potoczyła się nasza historia. Czesi - nasi sąsiedzi. Dzisiaj 65% deklaruje ateizm, a  34% wiarę w Boga. Poniżej zaledwie kilka wyrywków pokazujących jak dzisiaj traktują religię.


Odpowiedzi młodych Polaków, którzy wstąpili do partii Prawo i Sprawiedliwość (maj 2010), na pytanie: Czy mógłbym nie wierzyć w Boga?

- […] największe katusze przeżywa ateista, gdy czuje wdzięczność i nie ma komu podziękować;
- życie bez wiary w Boga to życie samotne i puste, jakbyś nie miała wnętrza, jakbyś była głodna, ale nigdy nie mogła się najeść - dla mnie tak właśnie wygląda życie bez wiary;
- brak Boga to brak celu;
- wyobrażam sobie, że człowiek, który tego nie ma, jest przestraszony: tym, co się stanie po śmierci i tym, jak wygląda jego życie;

Odpowiedzi Czechów na pytanie: Jak ci się żyje bez Boga?

- Normalnie - odpowiada Eva, która zaszła w niechcianą ciążę i wie, że nigdy by jej nie usunęła; - I nie ma to nic wspólnego z żadną wiarą, bo nie wierzę w duszę. Tylko nie zniosłabym myśli, że życie, które jest we mnie zostało zamordowane…
- Całkiem fajnie - odpowiada Milan; Co trzy miesiące oddaje honorowo krew; - Ja też mogę kiedyś być w potrzebie. Denerwuje mnie, gdy Polacy, z którymi się stykam, usiłują mnie przekonać, że jeśli nie wierzysz, to nie wyznajesz wartości.
- Nie do końca bez Boga, coś tam przecież istnieje - odpowiada Gabina; - Córeczce tłumaczę, że Jezus rzeczywiście istniał […] najważniejsze, że był przykładnym człowiekiem.
- Przyjemnie - odpowiada Ondřiej; śmieszy go podejście Polaków, że nie będąc katolikiem, nie można być dobrym człowiekiem; wierzy w management istnienia - mechanizm przyrody.
- Lepiej niż z Bogiem - stwierdzają małżonkowie Alexandra i Peter; matka Alexandry pilnowała, by codziennie modliła się przed snem; jako dorosła przestała się modlić - kilka lat trwało zanim pozbyła się lęku, który jej towarzyszył; - teraz z mężem dbają, by nie przenosić na dzieci irracjonalnego lęku.

Pomimo znacznej sekularyzacji życia wartości, które wyznają Czesi niewiele się różną od wartości wyznawanych w krajach religijnych:
- żyć w zadowolonej rodzinie - 98%
- mieć przyjaciół - 98%
- żyć zdrowo - 95%
- żyć przyjemnie - 95%
Na dwadzieścia wartości - żyć według zasad religijnych - znajduje się na 19 miejscu…

Pytania od wierzących z Polski

1. Jeśli zawiodą Cię wszyscy ludzie, do kogo się zwrócisz?
- Do siebie - odpowiada Milan; - Nie mam żądnego superwizora i to jest trudniejsze. Gdy zdradzę swoją dziewczynę, mam poczucie grzechu, ale sam muszę sobie z tym poradzić - nikt mnie nie rozgrzeszy.
- Gdyby wszyscy mieli mnie zawieść to bardzo źle by o mnie świadczyło - odpowiada Alexandra.
- Przecież mam rodzinę - odpowiada Gabina.

2. Jeśli nie ma życia po śmierci, a po nim kary ani nagrody, to jaki jest sens bycia dobrym?
- Czy te pytania wymyślała jakaś stara babcia? - pyta Ondřiej; - Uważam, że im jesteś lepszym człowiekiem, tym twój pobyt tutaj jest bardziej do wytrzymania.
- Jeśli ty kogoś skrzywdzisz, kiedyś skrzywdzą ciebie - podsumowuje Eva; - Musisz być dobry, choćby z pragmatycznych powodów.
- Jak sobie człowiek uświadomi, że jest tylko jeden jedyny raz na świecie, to jeszcze bardziej go to motywuje - odpowiada Filip; - Dopiero w tym jest logika.

Wypiski z książki Mariusz Szczygła,  Zrób sobie raj, Wołowiec 2010.

0 osób skomentowało:

Prześlij komentarz

top