Nazajutrz - bez nas

Zmarła Wisława Szymborska. Na ABC.es Cultura podali, że przyczyną był rak płuc, a poetka zmarła we własnym domu spokojnie śpiąc. Michał Rusinek - osobisty sekretarz wspomina, że Szymborska zawsze była niepoprawnym palaczem - pomimo ostrzeżeń lekarzy.

Miałem okazję widzieć ją dwa razy. Nie na spotkaniu poetyckim, ani w podobnych okolicznościach. Nie jestem takim miłośnikiem poezji - nie przesadzajmy.

Raz, gdy wracałem z pracy szła z papierosem w ręku ul. Sebastiana, drugim razem – chyba bez papierosa, gdy kierowała się w stronę ul. Bogusławskiego – tutaj kiedyś mieszkał Czesław Miłosz, ale to było już po jego śmierci – stosunkowo niedawno. Za pierwszym razem nie byłem pewny, za drugim powiedziałem „Dzień dobry!”. I tyle. 
Napisali, że z dystansem traktowała swoją śmierć – ciekawe czy na grobie jej to wyryją, co sama napisała: 

Tu leży staroświecka jak przecinek
autorka paru wierszy. Wieczny odpoczynek
raczyła dać jej ziemia, pomimo że trup
nie należał do żadnej z literackich grup.
Ale też nic lepszego nie ma na mogile
oprócz tej rymowanki, łopianu i sowy.
Przechodniu, wyjmij z teczki mózg elektronowy
i nad losem Szymborskiej podumaj przez chwilę. 

A dla mnie jakoś bliższa jest inna refleksja poetki: 

Nazajutrz - bez nas 

Poranek spodziewany jest chłodny i mglisty.
Od zachodu
zaczną przemieszczać się deszczowe chmury.
Widoczność będzie słaba.
Szosy śliskie. 
Stopniowo, w ciągu dnia,
pod wpływem klina wyżowego od północy
możliwe już lokalne przejaśnienia.
Jednak przy wietrze silnym i zmiennym w porywach
mogą wystąpić burze. 
W nocy
rozpogodzenie prawie w całym kraju,
tylko na południowym wschodzie
niewykluczone opady.
Temperatura znacznie się obniży,
za to ciśnienie wzrośnie. 
Kolejny dzień
zapowiada się słonecznie,
chociaż tym, co żyją,
przyda się jeszcze parasol.




0 osób skomentowało:

Prześlij komentarz

top